School In The Cloud
Konsep School In The Cloud
School In The Cloud merupakan idea pendidikan pada masa
hadapan hasil daripada dapatan Profesor Sugata Mitra yang merupakan seorang
penyelidik pendidikan di India. Beliau berpendapat bahawa sistem sekolah sedia
ada sudah ketinggalan dan sekolah hanya melahirkan pelajar yang mempunyai satu
identiti sahaja. Kreativiti pelajar telah diragut dengan sistem peperiksaan
piawai. Biasanya, pembelajaran menumpukan kepada orientasi peperiksaan sahaja
tanpa melibatkan kreativiti dan kebebasan pelajar. Pelajar – pelajar sepatutnya
tidak diajar untuk mendapat markah yang tinggi dalam peperiksaan semata-mata. Konsep kurikulum School In
The Cloud memerlukan pelajar mencari sendiri ilmu pengetahuan untuk dipelajari
sendiri. School In The Cloud merupakan sekolah maya di mana pelajar seharusnya
mengeksplotasi pengetahuan secara kendiri dan kolaborasi dengan rakan pelajar
yang lain secara maksimum. Sebagai seorang guru, mereka hanya menjadi seorang
instruktor atau fasilitator sahaja. Penemuan beliau
menunjukkan kanak-kanak mempunyai sifat ingin tahu yang kuat. Dengan
menyediakan alatan yang sesuai pembelajaran boleh berlaku. Sugata berpendapat
pembelajaran terjadi bukan dengan memaksa ia berlaku, sebaliknya membenarkan ia
berlaku tanpa paksaan. Beliau juga memperkenalkan Self-organization educations
(SOLEs) iaitu guru hanya berperanan untuk menyediakan proses pembelajaran dan
hanya sebagai pemerhati untuk membiarkan proses pembelajaran berlaku. Peranan
guru untuk merancang waktu pembelajaran dan menyediakan satu soalan yang dapat
mencetuskan minat murid untuk menyelesaikannya. Kemudian membiarkan murid
belajar sendiri dan berkongsi maklumat dengan mengajar rakan-rakan mereka.
Kebolehlaksanaan School In The Cloud di Malaysia
Pada pandangan saya, pembelajaran masa hadapan ‘School
in the Cloud’ boleh dilaksanakan di Malaysia. Ia selaras dengan transformasi
pendidikan yang dibuat kerajaan melalui konsep Pendidikan Abad ke- 21. Mungkin ia akan mengambil masa yang lama
untuk merealisasikannya. Ini kerana sistem pembelajaran konvensional telah
berlaku sejak sekian lama, untuk
mengubah sistem lama kepada sistem yang baru memerlukan masa dan usaha
yang banyak. Oleh itu, guru perlu bersabar dalam melaksanakan sistem baru dan
jika gagal guru perlu terus berusaha untuk merealisasikan penubuhan sistem ini. Gabungan idea ini mampu melahirkan
pelajar yang saintifik, berteknologi, dan mempunyai pemikiran kritis dalam
mengharungi abad ke-21. Walaupun School
In the Cloud merupakan idea baru yang dicadangkan dalam dunia pendidikan, saya
percaya ia mempunyai keupayaan dalam menjadikan sistem pendidikan kita
berprestasi tinggi.. Idea School In The Cloud selari dengan anjakan yang 7
dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia iaitu memanfaatkan ICT bagi
meningkatkan kualiti pembelajaran di Malaysia. Pendidikan School in the Cloud
memberi motivasi kepada pelajar untuk belajar dengan lebih seronok dan
fleksibel. Sistem ini menekankan
penggunaan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran. Pelajar boleh mengakses maklumat dengan segera dan
tepat. Pembelajaran akan lebih bersifat kontekstual dan menjadikan pembelajaran
lebih bermakna. Persekitaran
belajar yang lebih menyeronokkan, tidak formal dan menekankan kaedah
pembelajaran kendiri. Murid di beri peluang untuk menstrukturkan sendiri proses
pembelajaran mereka. Dari pembentukan kumpulan sehingga kepada penghantaran
tugasan.
Cabaran School in the Cloud di
Malaysia
Perubahan dari sistem pengajaran
secara tradisional kepada penggunaan komputer dan internet memerlukan guru yang
mempunyai kepakaran yang mendalam bukan sahaja dalam subjek yang diajar malah
haruslah mahir dalam bidang teknologi juga. Oleh itu, guru-guru haruslah dilengkapkan
dengan ilmu dan kemahiran-kemahiran dalam pembelajaran abad ke-21 ini. Hal ini
juga memerlukan kos yang tinggi. Selain itu, untuk memastikan proses pengajaran
dan pembelajaran secara School in the Cloud berjalan dengan lancar, pihak
sekolah haruslah melengkapkan sekolah dengan peralatan teknologi maklumat dan
capaian internet dan wi-fi dengan baik. Proses ini memerlukan peruntukan kos
yang banyak untuk melengkapkannya. Selain itu, proses penyelenggaraan juga
memerlukan kos yang besar serta tenaga kerja yang banyak.Tambahan pula, proses
pelaksanaannya untuk pelajar-pelajar yang bersekolah di luar bandar dan
pedalaman sukar dilaksanakan memandangkan kelengkapan teknologi maklumat dan
internet yang kurang. Berdasarkan pandangan
Profesor Sugata Mitra, pelajar yang kaya, mempunyai kelebihan untuk membeli
komputer yang canggih dan melanggani internet. Bagi pelajar miskin, mereka
kurang kemampuan untuk membeli peranti atau alat ICT untuk mengakses
maklumat. Ini menjadikan pembelajaran School In the Cloud terbatas.
Kesimpulan
Keseluruhannya,
School in the Cloud merupakan satu konsep pendidikan abad ke 21 yang menarik
dan memberi ruang yang terbuka kepada semua aspek untuk ‘pendidikan hari esok’.
Walaubagaimanapun, sumbangan, perkongsian dan maklumbalas dari semua pendidik
dari seluruh negara untuk menjadikan pendidikan Shcool in the Cloud menjadi
realiti. School in the Cloud seharusnya dirancang dan direka secara
sistematik untuk mencipta pendidikan berteknologi tanpa sempadan pada masa akan
datang.
No comments:
Post a Comment