Translate

Friday, 30 October 2015

FALSAFAH PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN SAYA


            Saya percaya bahawa sekolah merupakan institusi yang paling ideal dan penting untuk melahirkan modal insan yang dihasratkan oleh Falsafah Pendidikan Kebangsaan, yang menekankan pentingnya pendidikan dan pembinaan insan yang holistik dan menyeluruh, merangkumi aspek intelek, emosi, jasmani dan rohani dalam domain kognitif, afektif dan psikomotor. Sekolah merupakan sebuah masyarakat kecil di mana nilai-nilai dan ciri-ciri kemanusiaan yang baik boleh dipupuk dan diterapkan dalam kalangan pelajar. Sebagai seorang guru peranan saya adalah untuk memimpin dan membimbing para pelajar saya ke arah mencapai hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan tersebut melalui program-program sekolah yang sihat dan kondusif seperti melalui pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah.
            Saya percaya sebagai seorang guru, mengajar adalah tugas hakiki yang mesti dilaksanakan dengan penuh tanggungjawab dan penuh keikhlasan untuk mendidik anak-anak bangsa dari semua peringkat umur tanpa mengira bangsa, agama dan latar belakang mereka. Seorang guru yang cemerlang adalah guru yang mempunyai pemahaman yang tinggi terhadap matapelajaran yang diajar sebagaimana yang terdapat di dalam teori pedagogi. Seorang pendidik juga mesti membuat pilihan yang terbaik tentang apa dan bagaimana untuk menstruktur dan mengorganisasi bahan-bahan pengajaran sebagaimana yang dikehendaki di dalam sukatan kurikulum untuk melaksanakan apa yang telah dihasratkan. Saya mesti tahu apa yang patut diajar dan cara terbaik yang mesti dilakukan semasa mengajar supaya pengajaran dan pembelajaran saya menjadi berkesan dan bermakna. Setiap pendidik harus tahu mengenali pelajarnya dengan baik. Saya mesti sentiasa beringat bahawa pelajar datang ke kelas untuk belajar bermula dari yang asas sebelum mencapai peringkat yang lebih tinggi. Mengajar adalah proses untuk menggalakkan pelajar menghubungkaitkan dunia sebenar dengan matapelajaran yang dipelajari. Saya harus membimbing pelajar untuk mencapai apa yang ingin dicapai oleh pelajar dan pelajar juga harus mendapat pengalaman baru, penerangan dan kemahiran.
            Proses pengajaran berlaku apabila terdapat guru sebagai pengajar dan pelajar sebagai orang yang menerima dan menginginkan ilmu. Tugas seorang guru bukan sahaja mengajar tentang subjek yang telah dipilih atau mengikut bidang, tetapi merangkumi batasan pengajaran yang mengajar erti mengenal hidup. Guru harus menerima hakikat walau sesiapa pun yang menjadi pelajarnya harus dilayan seperti pelajar. Tiada pilih kasih dan harus bersikap lebih optimis. Para pelajar kini datangnya bukan dengan otak kosong tetapi kebanyakan berisi, walaupun tidak pasti isinya yang terdapat dalam pelbagai bentuk. Hanya tinggal cara membawa pelajar ke arah landasan dan objektif yang betul. Majoriti pelajar masih membawa sikap, pengaruh serta budaya daripada rumah atau persekitaran luar sekolah. Aspek yang perlu diberi perhatian adalah kesediaan mental dan fizikal pelajar untuk menerima ilmu yang berbeza. Berhadapan dengan tugas guru harus menyedari bahawa pelajar adalah berbeza kebolehan mereka. Bukan semua dapat mengambil dan memahami apa yang diajar. Melalui kaedah pengajaran yang pelbagai akan menampakkan matlamat dalam proses pembelajaran. Matlamat saya sebagai seorang guru ialah berupaya meningkatkan keupayaan pelajar dalam proses pembelajaran. Pembelajaran merangkumi semasa berada di dalam kelas dan penglihatan persekitaran luar daripada kelas. Didalam kelas pelajar didedahkan dengan pengajaran tanpa pengalaman. Tetapi apabila diluar kelas pelajar boleh mengaplikasikan apa yang diajar. Apabila terlaksana secara tidak langsung matlamat pengajaran akan tercapai.
            Peranan seorang guru adalah sebagai pemudahcara. Saya perlu mengalakkan pelajar menjadi pelajar yang boleh berdikari di dalam kelas. Walaubagaimanapun, saya sedar pelajar belajar dalam pelbagai cara dan saya perlu komited terhadap penglibatan pelajar di dalam proses pembelajaran. Saya perlu mempelbagaikan gaya, kaedah dan strategi pengajaran dan melibatkan pelajar di dalam semua aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Saya percaya semua pelajar berupaya untuk belajar dan semua pelajar boleh menyumbang di dalam persekitaran kelas. Saya mesti komited terhadap kejayaan pelajar dan saya dipertanggungjawabkan untuk menjadikan matapelajaran yang diajar menyeronokkan. Saya juga mesti memastikan penglibatan pelajar yang menyeluruh di dalam kelas. Saya percaya penglibatan yang tinggi menjadi panduan terhadap pembelajaran yang bermakna dan saya dipertanggungjawabkan untuk mengenalpasti dan mengalakkan penglibatan pelajar di dalam kelas.

            Saya percaya kemahiran untuk menjadi guru yang berkesan boleh dibentuk. Penyeliaan mengajar dan kursus di dalam perkhidmatan menjadi panduan untuk meningkatkan tahap profesiensi saya. Saya mesti mempunyai pengetahuan dan kemahiran yang luas untuk menjadi guru yang cekap. Walaupun menjadi guru yang cekap merupakan tugas yang sukar namun saya mesti menerima tanggungjawab seorang guru sebagai suatu cabaran. 

No comments:

Post a Comment