Translate

Monday, 30 November 2015

SMART SCHOOL

SEKOLAH BESTARI (SMART SCHOOL)

1.0       Pengenalan
            Sekolah Bestari (Smart School) merupakan satu konsep sekolah di Malaysia. Konsep ini akan membawa kepada pendemokrasian pendidikan sepenuhnya. Sekolah ini bukan hanya untuk mereka yang pintar tetapi ia merupakan cara bestari bagi menjamin setiap pelajar mencapai potensi sepenuhnya dalam cara yang paling sesuai mengikut kadar dan gaya pembelajaran yang berlainan. Teknologi komputer akan membolehkan kepelbagaian dibina dalam sistem pendidikan. Perkembangan Sekolah Bestari telah menjadi satu arah-aliran dalam perkembangan pendidikan yang tidak dapat dielakkan dalam reformasi pendidikan di Malaysia. Sekolah Bestari ini merupakan sekolah satu-satunya dapat melahirkan pelajar-pelajar yang cerdik dan berpengetahuan, dan dijangkakan akan mampu bersaing apabila menghadapi cabaran-cabaran Wawasan Negara.
            Bagi menentukan kejayaan pelaksanaan konsep Sekolah Bestari, guru-guru di sekolah yang dipilih menjadi sekolah bestari, akan diberi latihan dalam perkhidmatan, khasnya dalam bidang pedagogi untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran melalui penggunaan teknologi terkini. Bagi sekolah-sekolah bestari yang ditubuhkan, tenaga pengajar dan pentadbirnya akan dipilih oleh Ketua Pasukan Bertugas Sekolah Bestari di bawah Bahagian Sekolah, Kementerian Pendidikan Malaysia.    Pada peringkat permulaan, empat mata pelajaran, iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains, diperkenalkan di Sekolah Bestari dengan menggunakan teknologi terkini sebagai kaedah dan teknik pengajaran dan pembelajaran. Semua bahan pengajaran dan pembelajaran disediakan dalam bentuk perisian yang direka oleh Pusat Pemkembangan Kurikulum bersama dengan Bahagian Teknologi Pendidikan, Kementerian Pendidikan Malaysia. Pada peringkat awal konsep sekolah bestari diperkenalkan terdapat salah faham yang meluas dalam kalangan warga pendidik dan ibu bapa yang menyangka sekolah bestari adalah sekolah yang mesti menggunakan komputer dan kemudahan ICT. Padahal penggunaan ICT hanyalah pemangkin dalam melaksanakan konsep bestari sedangkan terdapat banyak lagi faktor ke arah pembestarian dalam persekolahan.


2.0       Masalah kewangan
            Pelaksanaan projek sekolah bestari memerlukan pembiayaan kewangan yang tinggi bagi membolehkan sekolah dibina dengan kemudahan infrastruktur media, kemudahan sekolah, penyelenggaraan serta latihan kepada guru-guru. Bukan itu sahaja, dengan melaksanakan sekolah bestari, masa pembelajaran pelajar menjadi lebih lama berbanding pengajaran secara tradisional.

2.1       Kemudahan Infrastruktur
            Dalam pelaksanaan sekolah bestari ini, wujud kelemahan di mana tidak semua pelajar mempunyai komputer di rumah. Kekurangan ini menyebabkan ramai pelajar ketinggalan. Malah, tidak semua pelajar mampu mengaplikasikan ilmu ICT yang dipelajari. Peluang yang diberikan kepada pelajar perlu digunakan semaksimum mungkin kerana mereka berpeluang membangunkan dan menyesuaikan kebolehan ICT di luar waktu persekolahan. Namun, tidak semua pihak sekolah membenarkan pelajar berbuat demikian. Masalah ini timbul kerana pentadbir mempunyai persepsi bahawa pelajar yang tidak mampu menggunakan akan merosakkan kemudahan ICT yang dibekalkan di sekolah. Tindakan ini menyalahi polisi dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang termaktub bagi mewujudkan pelajar yang seimbang dan mampu menguruskan kehidupan selepas menamatkan pengajian.

2.2       Kos Penyelenggaraan Tinggi
            Masalah menyelenggarakan teknologi maklumat ada kalanya menjejaskan proses pengajaran dan pembelajaran. Ini berlaku kerana ada sebahagian sekolah bestari yang hanya mempunyai seorang guru IT ataupun tidak mempunyai guru ynag mengkhusus dalam bidang IT. Kos penyelenggaraan yang tinggi menimbulkan masalah kepada guru dan pihak sekolah kerana masalah ini melibatkan wang, tenaga dan masa.

2.3       Pengetahuan dan Kepakaran Guru
            Bagi menentukan keberkesanan dan kejayaan Kementerian Pelajaran Malaysia , polisi teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) yang bertulis perlu supaya dapat membimbing guru-guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Walaupun begitu, tidak ramai guru dan staf sekolah yang tahu, faham dan menyokong prinsip-prinsip polisi ini. Malah, sehingga kini, guru-guru yang mengajar di Sekolah Bestari masih belum memahami dengan sebaiknya konsep sebenar sekolah bestari. Oleh itu, Kementerian Pelajaran Malaysia perlu menyebarkan risalah ataupun surat pekeliling yang lebih khusus ke seluruh sekolah di Malaysia. Tindakan ini adalah langkah yang baik bagi menyatakan hala tuju sebenar penubuhan sekolah bestari dan perkara yang perlu dilaksanakan oleh pentadbiran sekolah dan pihak atasan iaitu pegawai pendidikan. Bukan itu sahaja, sebaik-baiknya, Kementerian Pelajaran Malaysia mengadakan bengkel atau seminar yang menerangkan tujuan penubuhan sekolah bestari ini kepada guru-guru dan juga kakitangan sekolah. Konsep sekolah bestari ini agak menyukarkan guru menyelaraskannya dengan tuntutan sukatan pelajaran dan peperiksaan. Akibatnya, sebahagian guru mengambil masa pendidikan jasmani untuk mengajar mata pelajaran lain yang lebih penting. Malah ada juga guru yang menukar kaedah pengajaran mereka kepada format lama kerana sudah ketinggalan jauh (Sharifah Md. Nor, 2002).

3.0       Kesimpulan   

            Konsep Sekolah Bestari dipautkan secara terus dengan kadar penggunaan ICT di dalam pengajaran dan pembelajaran. Guru pula adalah tonggak sistem pendidikan berasaskan konsep ini. Sekolah Bestari bergantung kepada guru bestari dan dengan itu guru perlu membestarikan diri mereka sendiri. Sebenarnya, pembinaan dan pelaksanaan sekolah bestari bertujuan mencapai hasrat dan mempercepatkan pencapaian wawasan 2020. Melalui pelaksanan ini, kerajaan Malaysia mengharapakan lahirnya tenaga kerja yang pakar dalam teknologi, masyarakat yang mempunyai kualiti hidup yang tinggi serta seimbang dari segi jasmani., emosi, rohani dan intelek. Selain itu, kerajaan mahu melahirkan rakyat yang hidup dalam peerpaduan tanpa berpecah belah seperti negara serantau lain. 

No comments:

Post a Comment